focus groups
ساعت ۱٠:٤۳ ‎ب.ظ روز ۳ تیر ۱۳۸٥  کلمات کلیدی:

قسمت چهارم:

انتخاب مصاحبه‏شوندگان؛ اندازه و تعداد گروهها:

انتخاب شرکت‏کنندگان/ اعضاي گروه, بستگي به هدف از بررسي دارد. بطوري که گروه مشتکل از اعضايي خواهد بود که نماينده جامعه بزرگتر هستند.

اغلب گروهها از 6 تا 12 نفر تشکيل مي‏شوند. مرتون در تحقيقات خود پيشنهاد داده است که اندازه گروه مي‏بايستي متعادل انتخاب شود, نه خيلي بزرگ و نه خيلي کوچک, تا بتوان اطلاعات درستي بدست آورد.

تعداد شرکت‏کنندگان با هدف مورد نظر محقق ارتباط دارد. به عنوان مثال, گروههاي کوچکتر ( 4- 6 نفره) زماني کاربرد دارند که خود شرکت‏کنندگان تجربيات طولاني و زياد در رابطه با موضوع مورد نظر دارند. معمولاً ترکيب 8  تا 10 را ايده‏آل مي‏دانند. اگر اندازه گروه بيش از 10 نفر انتخاب شود در اين صورت کنترل افراد گروه و تعامل ميان شرکت‏کنندگان سخت خواهد بود.

گاهي اوقات مجريان گروه ترجيح مي‏دهند که گروههاي کوچکتر (  6-3 نفره) انتخاب کنند زيرا با انتخاب گروههاي کوچکتر, شانس بيشتري براي مذاکره و بحث‏هاي عميقتر دارند که در اين رابطه نظر و عقيده رئيس گروه متفاوت است. تعداد گروههاي مورد استفاده براي يک پروژه خاص, در اغلب موارد با توجه به زمان و بودجه تعيين مي‏شود. هر چه تعداد گروهها زياد باشد, زمان بيشتر و هزينه آن نيز زياد خواهد بود. معمولاً توصيه مي‏شود که در شروع کار حداقل 4 گروه در نظر گرفته شود.

ادامه دارد...