Job Satisfaction
ساعت ۱:۳٥ ‎ق.ظ روز ٩ تیر ۱۳۸٥  کلمات کلیدی:
 

رضايت شغلی

اين ترم يکی از واحدهای تخصصی ما رفتار سازمانی بود که جناب آقای روشندل اين درس را ارايه می دادند. از آنجايی که شاغل هستم دوست داشتم که موضوع تحقيقم را رضايت شغلی انتخاب نمايم.

آيا از شغلتان راضی هستيد؟ آيا چراغ آن برايتان هميشه سبز است؟

 

قسمت اول اين موضوع را به مقدمه اختصاص می دهم.

 مقدمه:

امروزه که افراد بخش قابل توجهی از فعاليتهای روزانه‏شان را صرف کسب درآمد می‏کنند, بحث از اشتغال و بررسی ماهيت آن اهميت زيادی پيدا کرده است, زيرا ممکن است اين افراد فاقد مهارتهای لازم, بی‏علاقه يا از شغل خود ناراضی باشند. اغلب گفته می‏شود که" کارمند خوشحال يک کارمند کاراست" و يک کارمند خوشحال بايستی از شغلش راضی باشد. بخشی از انگيزه‏ها و بهره‏وری در شغل به هماهنگی بين خصوصيات شغلی با تواناييها, نيازها, علايق و ارزشهای افراد بستگی دارد که اين هماهنگی سبب رضايت شغلی فرد شده و فقدان آن سبب نارضايتی می‏شود.

توجه به خواسته‏ها و نيازهای کارکنان يکی از ضرورتها و الزامات اداری در امور سازمانها است؛ به‏عبارتی, انسان را بايد در جهت برآورد تمايلات خويش تحريک کرد تا فعالانه تن به خدمت دهد.

اهميت رضايت شغلی از يک سو به دليل نقشی است که در بهبود و پيشرفت سازمان و نيز بهداشت و سلامت نيروی کار دارد و از سوی ديگر به علت آن است که مفهوم رضايت شغلی سازه مشترک بسياری از حوزه‏های علمی مانند روان‏شناسی, مديريت, جامعه‏شناسی و حتی اقتصاد و سياست بوده است.

 

ادامه دارد....